Web 2.0

13.09.2011 21:25

Web 2.0 je súhrnný názov internetových služieb, ktoré sú zakladané predovšetkým na spoločenstve, t.j. užívatelia spoločne si pripravujú obsah, alebo zdieľajú informácie.
U starších služieb obsah zabezpečil poskytovateľ služieb. U Webu 2.0 majiteľ servera poskytuje len systém, obsah doplnia, zdieľajú, alebo komentujú používatelia. Používatelia komunikujú medzi sebou, vytvárajú si vzťahy.

Typický výraz pre Web 2.0 je sharing (zdieľanie). Používatelia môžu zdieľať informácie, takto sa stanú dostupnými.

Veľký vzrast užívateľov, ktorý vytvárajú obsah spôsobuje demokratizáciu tvorby, vyjadrenie názoru a komunikáciu. Okrem toho vedie ku kvalitatívnym zmenám v prístupnosti informácií o svete.

Charakteristické pre Web 2.0

  • užívateľ je vtiahnutý do tvorby obsahu
  • vznik užívateľom garantovaného obsahu
  • otvorená komunikácia, zdieľanie a znovu využitie informácií
  • webové stránky sa z izolovaných skladov informácií menia na platformu poskytujúcu webové aplikácie koncovému užívateľovi
  • lepšie organizovaný a roztriedený obsah s prepracovanejšou hyperlinkovou štruktúrou
  • AJAX – umožní dynamicky pridávať údaje na stránku
  • Tagy – označovanie obsahu užívateľom

Typické služby:

Wiki

Wiki umožňuje návštevníkom pridávať a upravovať obsah danej stránky. Pomocou wiki môžu byť riadené rôzne stránky, nie len encyklopedické, napríklad fóra, kde si ľudia môžu písať svoje názory, pripomienky štruktúrovanejším spôsobom.

Prvá wiki bola vytvorená Ward Cunninghamom v polovici 90. rokov 20. storočia.

Dobrým príkladom systému wiki je Wikipédia – slobodná encyklopédia.

Samotný názov pochádza z havajského výrazu wiki wiki, čo znamená "rýchli", "veľmi rýchli". Na letisku v Honolulu linky medzi terminálmi sa nazývajú: Wiki Wiki Bus, lebo tieto linky sú naozaj rýchle.

MySpace

MySpace založili v polovici roku 2003 Tom Anderson a Chris DeWolfe ako komunitný portál vyvíjaný spoločnosťou Intermix Media Inc. Od začiatku sa profiloval ako „miesto pre priateľov“ (place for friends) a aj keď nebol svojím zameraním zďaleka prvou službou, stal sa počas dvoch rokov najúspešnejší vo svoje kategórii.
Základným prvkom MySpace je domovská stránka každého užívateľa, tzv. profil. Štandardne obsahuje fotku, základné údaje (vek, pohlavie, bydlisko), záujmy (obľúbená hudba, knihy, filmy), „blurb“ (v angličtine sa tak označuje text záložky v knihe, ide teda o stručné predstavenie seba samého), najnovšie príspevky na blogu, top „priatelia“ (podobne ako na ďalších serveroch, slovo „friends“ nemožno brať doslovne; vzhľadom na to, že neexistuje odstupňovanie „známosti“, toto označenie znamená proste kohokoľvek, kto je vo vašej sieti, či už ho poznáte roky alebo je to spam robot) a komentáre k danému profilu (ktoré môžu pridávať práve len friends).


Okrem bežných užívateľov je najvýraznejšou samostatnou časťou MySpace Music. Práve hudobná časť MySpace výrazne pomohla rozšíreniu serveru: keď sa objavili skupiny (ktoré mali veľmi jednoduchú možnosť pridať pesničky, ktoré je možné dať voľne na stiahnutie alebo len na počúvanie, prípadne tiež s odkazom na kúpu CD), ich fanúšikovia ich nasledovali a tento model zodpovedá aj nástupu MySpace do ďalších krajín.
Kým predtým bolo na publikovanie vlastného blogu alebo tvorbe stránky potrebné určité vzdelanie, dnes už došlo k takému zjednodušeniu, že publikačné možnosti sú otvorené skutočne komukoľvek. To, a nárast percenta užívateľov s nižším vzdelaním, vedie k omnoho presnejšiemu odrazu celkového vkusu populácie na internete. Od exkluzívnych obsahov k braku, od vysokej kultúry k nízkej – avšak už nie len jen v roli konzumentov, ale participujúcich užívateľov.

Medzi hlavných konkurentov MySpace na poli komunitných serverov patrí Orkut, Facebook, Bebo a Friendster. Pozície sú veľmi odlišné podľa rôznych krajín:

Facebook vznikol ako sociálna sieť pre študentov Harvardu, rozšíril sa najprv po ďalších elitných amerických univerzitách, nasledovali postupne ďalšie a potom aj anglické, mexické či francúzske a došlo aj na stredné školy (college) a nakoniec k voľným registráciám.

web 2.0 - last.fm

Last.fm je v súčasnosti najznámejšou a najpoužívanejšou sociálnou webovou službou zameranou na počúvanie, hodnotenie a doporučovanie hudby. Dnešná podoba Last.fm vznikla v auguste 2005 zlúčením dvoch pôvodne nezávislých  projektov: last.fm a Audioscrobbler.

Pre plnohodnotné využitie last.fm je potrebné si po registrácii stiahnuť plug-in pre používaný prehrávač hudby. Čím dlhšie človek počúva, tým presnejšie dokáže last.fm odhadnúť jeho hudobný vkus.

Na základe odoslaných dát je generované niekoľko druhov rebríčkov (charts): posledná prehraná hudba, týždenný, trojmesačný, polročný či celkové prehľady, a to s možnosťou zvoliť buď album, umelca, alebo skladbu.


Jednu z najdôležitejších zložiek last.fm tvoria personalizované internetové rádiá. Túto časť môže využívať ktokoľvek, a to i bez registrácie.
Last.fm generuje takmer neobmedzené množstvo unikátnych rádií – streamov. V profile každého umelca je rádio, ktoré hrá príbuznú hudbu (similar artist radio) a hudbu jeho fanúšikov (artist fan radio). Ďalej existujú rádiá pre obľúbené tagy (ktorými poslucháči hudbu označia), ktoré obvykle zodpovedajú štýlom: napr. rock, pop, metal, 80s;
ale môžu mať aj geografický základ: japanese, irish, german;
alebo inú spoločnú vlastnosť: soundtrack, cover, sad (čiže rádio, ktoré by malo hrať len smutné piesne, ale všetkých žánrov).
Po registrácii môže každý začať pridávať obľúbených autorov alebo skladby a vytvoriť si vlastné rádio – ktoré sa bude následne chovať jednak podľa dát, ktoré získa z jeho prehrávača cez Audioscrobbler, a jednak z reakcií pri počúvaní last.fm rádia.
To je možné počúvať hneď niekoľkými spôsobmi.
Prvá možnosť je samostatný last.fm prehrávač, ktorý je voľne stiahnuteľný.
Last.fm je možné počúvať aj bez nutnosti inštalácie zvláštnej aplikácie, cez flashový prehrávač, ktorý má formu pop-up okna internetového prehrávača. V oboch prípadoch je používaný MP3 stream kódovaný na 128 kbit/s, 44,1 kHz.

Web 2.0 - youtube.com

Spoločnosť YouTube a jej server slúžiaci ako video-hosting a prehrávač zažila od svojho založenia na začiatku roku 2005 rast, ktorý nemá na internete obdobu. Jej úspech slúži ako ilustračný príklad webu 2.0 pre rad odborníkov aj novinárov.

YouTube spojilo niekoľko vynikajúcich vlastností. Po registrácii môže ktokoľvek nahrávať videá (v rôzných formátoch: mpeg, mov, avi, wmv, mp4 a ďalšie), v maximálnej veľkosti 100 MB a dĺžke 10 minút. Video je automaticky skonvertované do formátu H.263 (na jeho prehratie stačí štandardný Macromedia Flash plug-in). Odpadá tak závažný problém, ktorý mali mnohí užívatelia s najrôznejšími kodekmi, potrebnými k plynulému behu videa, ak je uložené ako MOV, AVI alebo WMV. V týchto prípadoch sú nutné buď dodatočné plug-iny alebo je lepšie video stiahnuť na disk a prehrávať v samostatnom programe. YouTube tieto problémy fakticky eliminoval (potrebný prehrávač, Flash Player 7 firmy Adobe, bol už v roku 2006 súčasťou prehliadača viac ako 90% užívateľov)

Užívatelia k videám pridávajú popis, tagy (každý tag má svoj RSS kanál, takže je možné sledovať nové prírastky) a kategóriu, môžu ich po publikovaní odporučiť a takisto umiestniť na svoju stránku alebo blog. Videá je možné hodnotiť (jedna až päť hviezdičiek), komentovať (komentáre sú v AJAXe, takže môžete – ak ichje väčšie množstvo – prejsť na ďalšiu ich stránku a video sa pritom ďalej prehráva) a ukladať do obľúbených.

Späť

Vyhľadávanie

(c) 2008 Všetky práva vyhradené.